دوربین مداربسته بهتر است یا دزدگیر اماکن

دوربین مداربسته یا دزدگیر اماکن
۵
(۱)

دزدگیر اماکن بهتر است یا دوربین مدار بسته؟

دزدگیر اماکن یا دوربین مداربسته، کدام بهتر است؟ کدام یک برای من مناسب‌تر است و کدام یک را باید نصب کنم؟ در این مقاله از سایت امنیت ۲۴ قصد داریم با بررسی ویژگی‌های هر کدام به این پرشش پاسخ دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

قبل از اینکه به بررسی ویژگی‌های این دستگاه‌ها بپردازیم، بهتر است دو فاکتور زیر را برای خود حل کنیم.

  • هدف چه چیزی است. هدف جلوگیری از سرقت است یا نظارت محیط و یا هر دو.
  • محیط مورد نظر چه کاربری دارد. مسکونی است یا تجاری(طلافروشی)

دوربین مداربسته:

دوربین مداربسته (Closet Circuit Television)دوربینی است که در محلی به صورت ثابت و متحرک نصب می‌شود و تصاویر را تا مدتی(بسته به تنظیمات و توانایی سخت افزاری) ضبط می‌کند. از این دوربین‌ها بیشتر برای نظارت محیط استفاده می‌شود. این دوربین‌ها در انواع مختلف و با قابلیت‌های متفاوتی وجود دارند. از جمله قابلیت‌های این دوربین‌ها می‌توان به دوربین‌های پلاک خوان و استارلایت یا دید درشب اشاره کرد.

پیشنهاد به شما: جهت اطلاع از هزینه نصب دوربین مداربسته و ویژگی‌های یک نصاب یا تیم نصب حرفه‌ای حتما مقاله نصاب دوربین مداربسته رابخوانید.

دوربین مداربسته
ویژگی دوربین مداربسته

تصاویر این دوربینها را می‌توان به صورت زنده و یا ضبط شده(پلی بک-play back) حتی روی گوشی موبایل نیز مشاهده کرد.  هر چند وجود این دوربین‌ها می‌تواند از وقوع سرقت یا جرم جلوگیری کند ولی فلسفه وجودی این دوربین‌ها برای نظارت محیط است.

از تصاویر این دوربین‌‌ها می‌توان به عنوان مدرک معتبر در محاکم قضایی استفاده کرد.

همانطور که در بالا گفته شد این دوربین‌ها برای نظارت هستند و فقط می‌توان  تصاویر را به صورت آنلاین و یا ضبط شده مشاهده کرد. در صورت اینکه اتفاقی در محیط بیفتد، نمی‌تواند به کاربر اطلاع دهد.

البته با پیشرفت تکنولوژی بعضی از مدل‌های دوربین مداربسته، دزدگیر نیز دارند که دقت آن را نسبت به دستگاه دزدگیر مجزا پایین‌تر است.

دزدگیر اماکن

دزدگیر اماکن دستگاهی است که با توجه به سنسورهایی که دارد نسبت به برخی از حرکات در محیط مانند لرزش، تحرک، ضربه، حرارت و دود حساس است. این دستگاه‌ها به محض اینکه یکی از این موارد را حس کند آژیر خود را به صدا درآورده و همچنین برای کاربر خود به صورتی که قابلیت داشته باشد(یا پیامک یا تماس تلفنی خودکار) اطلاع می‌دهد.

پیشنهاد به شما: برای نصب دزدگیر اماکن و اطلاع از قیمت و هزینه‌های آن لطفا مقاله نصب دزدگیر اماکن را مطالعه کنید.

این دزدگیرها در انواع مختلف و با قابلیت‌های متفاوتی در بازار وجود دارند و هر روز به قابلیت‌های آنها نیز اضافه می‌شود.

دزدگیر اماکن

از جمله سنسورهای این دزدگیرها می‌توان به سنسور مگنت، حساس به باز شدن درب و پنجره‌ها، سنسور چشمی، حساس به حرکت اجسام در محیط، سنسور لرزش، حساس به ضربه و شکستن شیشه اشاره کرد.

کدام یک را انتخاب کنیم؟ دوربین مدار بسته یا دزدگیر

در بالا دوربین مداربسته و دزدگیر اماکن را توضیح دادیم. برای انتخاب یکی از این دو ابتدا باید هدف خود را مشخص و همچنین کاربری محیط مورد نظر را بدانیم.

باید بدانیم به دنبال جلوگیری از سرقت هستیم یا نظارت محیط و یا هر دو. اگر مشکلی از لحاظ مالی نداریم استفاده از هر دو  در کنار هم پیشنهاد می شود چرا که با توجه به ویژگی هایی که هر کدام دارن مکمل هم می شوند.

مثلا اگر هدف اصلی شما جلوگیری از سرقت و محیط منزل است استفاده از دزدگیر اماکن گزینه بسیار خوبی است. این دستگاهها با داشتن سنسورهای مختلف، هرگونه ورود غیر مجاز را شناسایی کرده و فعال می شوند.

 اما اگر هدف اصلی شما نظارت محیط است پس دوربین مداربسته گزینه بسیار خوبی است این دوربین ها با ضبط تصاویر امکان بازبینی آنها را به کاربران خود می‌دهند.

پیشنهاد به شما: برای آگاهی از نحوه وصل شدن و اتصال دوربین مداربسته به موبایل مقاله انتقال تصویر دوربین مداربسته را بخوانید.

خواندن مثال زیر نیز دید بهتری به شما می‌دهد:

فرض کنید شما فقط دزدگیر نصب کردید اگر دزدگیر فعال شود شما نمی‌توانید متوجه شوید که به چه علت دزدگیر فعال شده است. آیا فعال شدن دزدگیر بخاطر ورود غیر مجاز فردی بوده است یا چیز دیگری باعث آن شده است. در اینجا وجود دوربین مداربسته می تواند اطلاعات بهتری به شما بدهد.

همچنین باز فرض کنید شما فقط دوربین مداربسته را نصب کرده‌اید. سارق یا مجرم وارد محیط می‌شود و سرقت خود را انجام می‌دهد. دوربین مدار بسته تنها می‌تواند تصاویر را ضبط کند و اطلاعی به کاربر خود نمی‌دهد.

و اگر هر دو هدف برای شما مهم است پس باید از هر دو وسیله استفاده کنید. البته با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های ساخته شده‌اند که هم دارای دزدگیر هستند و هم دارای دوربین مداربسته.

کلام آخر:

در این مقاله از سایت امنیت ۲۴ سعی کردیم تا با دادن اطلاعات درست، شما را در انتخاب دوربین مداربسته یا دزدگیر اماکن و اینکه از کدام یک استفاده کنیم کمک کرده باشیم. همانطور که در مقاله گفته شد اطلاع از هدف(جلوگیری از سرقت یا نظارت) و همچنین نوع محیط می‌تواند ما را در انتخاب یکی از این دو دستگاه کمک کند. اگر سوال و یا تجربه مفیدی در این زمینه دارید لطفا در قسمت دیدگاه آن را برای ما بفرستید.

 

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ تعداد آرا ۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *